EKO OKUL PROJESİ DÖNEM RAPORU

EKO OKUL PROJESİ DÖNEM RAPORU


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ERTUĞRULGAZĠ ANAOKULU 2023-2024 EĞĠTĠM ÖĞRETĠM YILI

EKO-OKULLAR PROJESĠ I. DÖNEM ETKĠNLĠK RAPORU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eko-Okul Komitesi

Hilal SEMERCĠ

 

 

Okul Müdürü

Nebiye Devrim ÇOKAKOĞLU

 

ĠÇĠNDEKĠLER

  1. Eko-Okul Panosunun Hazırlanması................................................... 1
  2. Eko-Okul Projesinin Tanıtılması......................................................... 2
  3. “Mavi Kapaktan Daireler” Etkinliği................................................... 5
    1. “Çöp Atık Çevresel Ġnceleme Anketi” nin Uygulanması.................... 6
    2. Mavi Kapak Toplama Kutusu............................................................ 8
    3. Eko-Okul Ekim Ayı Bülteni................................................................. 9
    4. “Çöp Atık Çevresel Anket” Veri Analizi........................................... 11
    5. Eko-Okul Resimli Çocuk Kitapları................................................... 12
    6. Atık Materyallerden Saksı Tasarımları............................................ 13
      1. Eko-Okul Kasım Ayı Bülteni.......................................................... 15
      2. Atık Materyallerden ġapka Defilesi............................................... 17
      3. “Dünya Engelliler Günü” Ġçin Farkındalık ÇalıĢması................ 18
      4. “Eko-Okul” Geri DönüĢüm Ağaç Tasarımları............................ 19
      5. Eko-Okul Aralık Ayı Bülteni.......................................................... 21
      6. Atık Kartonlardan Hayvanların Kolaj ÇalıĢması........................ 23
      7. Atık Materyallerden Kumbara Tasarımı...................................... 24
      8. “Eko-Okul” Ocak Ayı Bülteni........................................................ 25

 

 

1.    Eko-Okul Panosunun Hazırlanması

 
   


Eko-Okul panosu seçilirken tüm çocukların, öğretmenlerin ve velilerin görebileceği bir alan belirlenmiştir. Panoda doğal bir görünüm elde etmek için ağaç dallarının parçaları ve taşlar kullanılarak “EKO-OKUL” yazısı hazırlanmıştır. Panonun diğer alanları, okulun ilk haftalarında 03.10.2023 tarihinde çocuklarla ağaç resimleri boyanıp isimleri yazılıp kesilerek hazırlanmıştır (K ve H sınıfı çocukları tarafından hazırlanmıştır.).

 

Ġlk  haftalarda  çocukların  küçük  kaslarının  gelişmesi  ve  okula  uyumlarının  artması  için boyama ve kesme çalışması yapılması onların da pano hazırlığına katılımını artırdı. Okulun girişinde kendi resimlerini ve isimlerini görmeleri kendilerine güven duymalarını ve kendilerini okula ait hissetmelerini sağladı. Resimlerin panoda sağlam ve kalıcı olarak kalması için laminasyondan geçirilerek panoya yerleştirilmiştir.

 

 

2.    Eko-Okul Projesinin Tanıtılması

 

 

Eko-Okul Projesi hakkında önceki yıldan bilgisi olan öğretmenlerimiz olduğu gibi yeni gelen öğretmenlerimizin, çocuklarımızın ve velilerimizin de bilgilenmesi için tanıtım afişi hazırlandı ve 09.10.2023 tarihinde Eko-okul panosuna asıldı. Tanıtım broşürleri ile programın nasıl yürütüldüğü hakkında kısa bilgi verildi. Çöp Atık konusunda çocuklar bilgilendirilerek broşürde bu konuya da yer verildi.

 

Geri dönüşebilen materyaller haricinde organik atıklardan neler yapılabileceği kazandırmak için çocukların, öğretmenlerin ve velilerin bilgilendirilmesi amacıyla “Kompost” hakkında broşürde kısa bilgiler verilerek nasıl yapıldığı kısaca anlatılmıştır. Paydaşların dikkatini çekmek ve farkındalık oluşturmak amacıyla doğada atık materyallerin ne kadar sürede yok olduğu hakkında bilgi verilmiştir. Broşür hem panoya asılmış hem de panoda yer alan iplere asılarak paydaşların alıp incelemesi için laminasyondan geçirilerek hazırlanmış ve 09.10.2023 tarihinde panoya asılmıştır.

 

Okulumuzda bulunan resimli çocuk kitapları incelenerek Eko-okul kapsamına giren kitaplar broşürler yardımıyla paydaşlara tanıtılmıştır. Eko-okul panosuna asılarak bilgilendirme sürecine devam edilmiştir. Örnek etkinliklere de yer verilerek öğretmenler için uygulama alanı oluşturmak hedeflenmiştir.

 

 

 

       
       
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

3.    “Mavi Kapaktan Daireler” Etkinliği

 
   


 

 

 

Çocukların evlerinden getirdikleri mavi kapaklar ile 25.10.2023 tarihinde etkinlik uygulandı. Daire kavramı çocuklara kazandırıldıktan sonra sınıftan örnekler verilerek mavi kapaklara dikkat çekilmiştir. Daha sonra mavi kapakları kullanarak neler yapılabileceği hakkında çocuklarla beyin fırtınası yapılmış ve boş kâğıtların üzerine bir adet mavi kapak yapıştırılarak çocukların yaratıcılıklarını ortaya çıkarmaları sağlanmıştır. Bazı çocuklara örnekler verilerek kendi ürünlerini ortaya çıkarmalarına yardımcı olunmuştur. Daha sonra çocuklar ürünlerinde neler yer aldığını arkadaşlarına açıklayarak sunum yapmışlardır. Ürünler “Eko-okul” panosuna asılarak sergilenmiş ve diğer çocukların da dikkatini çekmek hedeflenmiştir.

 

Aynı zamanda çocukların sosyal-duygusal gelişim alanına da katkı sağlanarak nesneleri alışılmışın dışında kullanmaları ve özgün ürünler tasarlamaları sağlanarak “Kendini yaratıcı yollarla ifade eder.” kazanımını kazanmaları hedeflenmiştir. “Daire” kavramı pekiştirilerek özellikleri hakkında hatırlatma yapılmış ve bilişsel gelişimlerine katkı yapmaları sağlanmıştır.

 

4.  “Çöp Atık Çevresel Ġnceleme Anketi” nin Uygulanması

 

 

     
           
         
   
 
 


 

 

 

 

“Çöp  Atık  Çevresel  Ġnceleme  Anketi”  hazırlanarak  okulumuzdaki  atıklar  hakkında paydaşların farkındalık kazanması amaçlanmıştır. Her sınıfa çocuklarla birlikte doldurmaları ve çözüm önerilerinde bulunmaları için ekim aynının sonunda hazırlanan anket paydaşların doldurması için dağıtılmıştır. Okulda çalışan yardımcı personelin ve yöneticilerin de anketi doldurarak problem için katkıda bulunmaları amaçlanmıştır. Doldurulan anketler analiz edilmek üzere toplanmıştır.

 

5.    Mavi Kapak Toplama Kutusu

 
   


 

 

Okulumuz L sınıfı çocukları evlerinden kapak getirerek mavi kapak toplama kutusu oluşturmuşlardır. Daha sonra kutu diğer sınıflara da tanıtılarak diğer çocukların da farkındalık kazanması sağlanmıştır. Hazırlanan mavi kapak kutusu dönüşüm için okulumuzun girişinde bulunmatadır.

 

6.   

 
   


Eko-Okul Ekim Ayı Bülteni

 

 

 

 

 

 

 

  1. 7.    “Çöp Atık Çevresel Anket” Veri Analizi

 

 
   


 

 

“Çöp Atık Çevresel Anket” uygulama sonucunda elde edilen veriler hazırlanan grafikler yardımıyla somutlaştırılmıştır. Çocuklarla birlikte anket maddeleri tek tek ele alınarak geri dönüşüm materyalleri ile grafiğe kaydedilmiştir. Daha sonra grafikteki veriler incelenerek çocuklarla birlikte sayılmış ve en fazla hangi maddenin oluğu tespit edilmiştir. Nedeni, sonucu ve neler yapılabileceği çocuklarla tartışılmış anketteki diğer sorulara geçiş yapılmıştır. Bu şekilde anket sonuçları tartışıldıktan sonra sonuçları tüm okulun görmesi ve farkındalık oluşturulması için 08.11.2023 tarihinde “Eko-okul” panosuna asılmıştır.

 

8.    Eko-Okul Resimli Çocuk Kitapları

       
       


 

 

       
       


 

Ekim ayı içerisinde öğretmenlerimize tanıtılan ve “Eko-Okul” panosuna asılan resimli çocuk kitapları öğretmenlerimize dağıtılarak kasım ayı içerisinde çocuklarla etkileşimli olarak okumaları sağlanmıştır. Çocukların dil ve bilişsel gelişimlerine katkı sağlanarak yeni kelimeler öğrenmeleri de desteklenmiştir. Örneğin; kompost, gübre kelimelerinin ne anlama geldiğini   etkileşimli   kitap   okuma   etkinliğinde   edinmişlerdir.   Ġlerleyen   süreçlerde   bu kelimeleri kitaptaki yerini örnek vererek kullanmaya devam ettikleri gözlemlenmiştir. Kavram gelişimleri de desteklenerek önceki öğrendikleri kavramlar pekiştirilmiştir. Örneğin; “Nokta” adlı kitap ile çocuklar daire kavramını tekrar etmişler ve çember kavramıyla farkını kavramışlardır. Sınıfta buldukları nesneler ile daireler çizerek sulu boya çalışması ile kendi dairelerini oluşturmuşlardır.

 

 

 

 

9.    Atık Materyallerden Saksı Tasarımları

 

Okulumuz “H” sınıfı tarafından 23.11.2023 tarihinde, okulumuza gönderilen su kaplarının kutuları kullanılarak saksı tasarımı yapılmıştır. Çocuklar saksılarını tasarladıktan sonra mercimekler ekilerek çimlendirilmiştir. Pencereye asılan saksılar çocuklar tarafından çimleninceye kadar gözlemlenmiştir. Çimlendikten sonra evde saksıya ekmeleri için çocuklarla gönderilmiştir.

 

 

 

 

                       

 
   

 

 

 

10.  Eko-Okul Kasım Ayı Bülteni

 

 
   


 

 

 

 

11.Atık Materyallerden ġapka Defilesi

 

 
   


Aile etkinliği kapsamında düzenlenen şapka defilesi 19 Aralık 2023 tarihinde okul bahçesinde düzenlenmiştir. Öncesinde ailelerden geri dönüşüm materyallerini kullanarak bir şapka tasarlamaları ve çocuklarıyla birlikte okula göndermeleri rica edilmiştir. “H” sınıfı şapkalarını öğretmenleri ile birlikte sınıfta bulunan atık materyaller ile tasarlamıştır. “K” sınıfı da sınıfta aile katılım etkinliği ile üç veli desteği ile birlikte sınıfta bulunan atık materyaller ve ailelerden istenilen atık kumaş materyaller ile tasarlamıştır. Diğer sınıflar ise evde ailelerin çocuklarıyla birlikte tasarladığı şapkalar ile defileye katılmıştır. Okul bahçesinde gerçekleştirilen defile sonrasında şapkalar “H” sınıfında sergilenmeye devam etmektedir.

 

 

12.“Dünya Engelliler Günü” Ġçin Farkındalık ÇalıĢması

 

 
   


Özel gereksinimli bireyler hakkında bilgi edindikten ve eğitici video izlendikten sonra çocukların düşünceleri alınarak kısa bir drama çalışması gerçekleştirilmiştir. Çocuklar görme yetersizliği olan bireylerin yerine kendilerini koyarak canlandırma yapmışlardır. Canlandırma sonrasında iki gruba ayrılan çocuklardan ilk grup bedensel yetersizliği olan bireyler için atık materyallerden tekerlekli sandalye tasarlamışlardır. Diğer grup ise sınıftaki materyaller ile canlandırma alanı oluşturarak görme yetersizliği için drama çalışması yapmışlardır. Çocuklar gelişim düzeyine göre gruplara ayrılmışlardır. Atık materyal kullanarak sandalye tasarımı yapan çocuklar yaratıcılık becerilerini kullanarak hazırladıkları sandalyeleri arkadaşlarına sunarak özellikleri hakkında bilgi vermişlerdir. Bu süreçte çocuklara rehberlik edilerek çalışmalarını devam ettirmeleri için desteklenmişlerdir.

 

 

13.“Eko-Okul” Geri DönüĢüm Ağaç Tasarımları

 

Çocukların okulda kazandığı kazanımların evde de desteklenmesi gelişimleri açısından büyük bir önem oluşturmaktadır. Ailelerinin okuldaki etkinliklere katılmaları ya da evde okulla ilgili etkinlikleri aileleriyle birlikte yapmaları hem motivasyonların hem de çocukların kendine güvenlerini artırmaktadır. “Eko-Okul” projesi kapsamında çocukların evde geri dönüşüm materyallerini kullanarak ağaç tasarlamaları için etkinlik düzenlenmiştir. “Eko-Okul Ailesi Ağaç Tasarlıyor” sloganı ile gerçekleştirilen etkinlik öncesinde broşür tüm öğretmenlerle paylaşılarak velilerle paylaşılması rica edilmiştir. Velilerin çocuklarıyla birlikte yaptığı tasarımlar biriktirilerek aralık ayı sonunda “Eko-okul” panosunda sergilenmiştir.

 

 

           
     
         
 
 

 

           
       
       
 

 

 

 

 
   

 

 

14.Eko-Okul Aralık Ayı Bülteni

 
   


 

 

 

 

  1. 15.  Atık Kartonlardan Hayvanların Kolaj ÇalıĢması

 

Çocukların enerji tüketimi, doğanın korunması hakkında ön bilgileri soru-cevap yöntemi ile öğrenildikten sonra okulda, evde ve diğer alanlarda enerji tüketimini azaltmak için neler yapılabileceği tartışılmıştır. Sınıfımızda lambaları açmak yerine perdeleri açarak, lavaboda ellerimizi sabunlarken musluğu kapatarak enerji tasarrufu sağlayabileceğimiz örnekleriyle açıklanmıştır. Enerji tasarrufu sağlayarak doğanın dengesini de koruyabileceğimiz vurgulanarak buzulların erimeye başladığı ve bu sorunla beraber buzullarda yaşayan canlıların da yaşamların tehlikede olduğu vurgulanmıştır. Daha sonra okulumuza alınan oyun hamuru kutularının kartonları kullanılarak buzullarda yaşayan kutup ayıları için kolaj çalışması yapılmıştır. Yapılan kolaj çalışmaları “K” sınıfı panosunda sergilenmiştir.

 

 

16.  Atık Materyallerden Kumbara Tasarımı

 

Çocuklarla tasarruf yapmanın önemini anlatan etkinlikler uygulandıktan sonra kendi birikimlerini yapmaları için kumbara tasarlama etkinliği uygulanmıştır. Etkinlik öncesinde çocuklardan kumbarası olanlar hakkında bilgi alınmıştır. Çocukların büyük bir çoğunluğunun kumbarası olmadığı gözlemlenerek okula gönderilen su kapları boşaldıktan sonra kartonlar ile kapatılarak kumbara tasarlama etkinliği için hazır hale getirilmiştir. Sınıfta etkinlik sonucu oluşan ve çocukların evden getirdikleri atık materyaller ile kumbaralar tasarlanmıştır. Tasarlanan kumbaralar sınıfta sergilendikten sonra birikim yapmaları için çocuklarla birlikte evlerine gönderilmiştir.

 

 

 
   

 

 

17.  “Eko-Okul” Ocak Ayı Bülteni

 
   


 

 



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin

Etiketler :EKO OKUL, PROJE, DOĞA,


  Beğen | 0  kişi beğendi